Therese Grönlund

Livet

Kategori: Allmänt

Jag har insett att det här med att vara vuxen bara är en bluff.
 
När jag var ung tonåring vet jag att jag kollade på min 4 år äldre syster och hennes kompisar, de var då ca 17 år och vissa äldre. Jag såg på dem och tänkte att de är definitionen av hur det är att bli äldre. Den känslan som de ingav förväntade jag mig att jag skulle känna i mig själv när jag blev äldre och vuxen. 
De hade större ansvar över sina liv, de bestämde sina val själva, de var självständiga och upplevdes som att de hade koll på läget. De visste när det var dags att avsluta relationer eller att fortsätta med dom. De visste när det var dags att skaffa barn, starta familj och vilket arbete de skulle välja.
 
Jag kollade på dem i flera år, och beundrade dom, och längtade efter att själv ha sådan koll på mitt liv. Att veta vad som är rätt helt enkelt och känna när man är redo för saker. 
 
Men det är bara bluff. 
 
För även fast jag nu är 26, den ålder som jag som liten trodde jag skulle vet allt i, så vet jag inte när det är dags att starta eller avsluta relationer. Jag vet inte hur det är att ha koll på läget. Jag har fortfarande inte kommit till det stadiet där det är dags för mig att starta familj. Herregud, jag vet inte ens vart jag vill bo nånstans. Jag vet inte vad jag vill arbeta inom för område. 
 
Så att växa upp är till viss del bara en bluff. För du kommer alltid förändras i både tankar och planer. Du kommer alltid hamna i situationer där du inte vet vad som är rätt och fel. 
 
Det är livet. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: